« مراحل، شرایط و هزینه طلاق توافقی همراه با وکیلبرترین فناوری تفنگ بادی در سال 2021 »

عواقب اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

عواقب اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

  چهارشنبه 13 مرداد 1400 16:12, توسط قطب نمای تجارت sabtco   , 540 کلمات  
موضوعات: حقوقی

مهریه، مال منقول و غیرمنقولی است که زوجین در زمان عقد نکاح بر سر آن توافق کرده و پس از جاری شدن خطبه عقد، زوج مکلف به پرداخت آن بوده و زوجه مالک آن است. در این مقاله سعی بر این داریم تا عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بررسی کرده و علل آن را توضیح دهیم.
انواع مهریه بر اساس نوع مطالبه
طبق ماده 1082 قانون مدنی، زوج در هنگام ازدواج مبلغی را به عنوان مهریه برای همسر خود در نظر می‌گیرد. مهریه ممکن است پول نقد، سکه طلا، ملک و … باشد. پس از عقد نکاح، زن با توجه به نوع عنوان شده در عقدنامه چه قصد جدایی داشته باشد و چه قصد ادامه زندگی، می‌تواند نسبت به اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید.
 
مهریه عندالمطالبه:
چنانچه مهریه تعیین شده، عندالمطالبه باشد زن به محض جاری شدن خطبه، مالک مهریه بوده و می‌تواند آن را مطالبه نماید و زوج در صورت نداشتن استطاعت مالی، اعلام اعسار می‌کند.
 
مهریه عندالاستطاعه:
زمانی که در عقدنامه، مطالبه مهریه مشروط به استطاعت زوج باشد و یا به عبارتی عندالاستطاعه باشد، زوجی فقط با اثبات استطاعت زوج، قادر به مطالبه مهریه خواهد بود و امکان جلب شوهر از طریق دادگاه وجود ندارد. در این مهریه، زوج نیازی به اعلام اعسار ندارد و فقط زوجه باید استطاعت زوج را ثابت کند.


بیشتر بخوانید :  وکیل طلاق توافقی چه وظایفی دارد؟
 
تبعات یا عواقب به اجرا گذاشتن مهریه
در ایران باوجود اینکه دین اسلام یعنی شرع و قانون، مهریه را حق زن می‌داند، زن پس از اجرا گذاشتن مهریه با عواقب مختلفی مواجه می‌شود. مهم‌ترین عواقب اجرا گذاشتن مهریه، خراب شدن رابطه با همسر و حتی در برخی موارد، اقدام زوج برای طلاق است. در فرهنگ عامه، این جمله رایج است که «چه کسی مهریه را گرفته و چه کسی داده» و اجرا گذاشتن مهریه در زمان صلح طرفین، غالباً نامتعارف است.

از دیگر عواقبی که زوجه متحمل می‌شود هزینه دادرسی بالا و در کنار آن طولانی بودن زمان بررسی پرونده و پیچیده بودن روند آن است که در زیر به توضیح آن می‌پردازیم.
 
هزینه دادرسی
عقدنامه یک سند رسمی است که مواردی که در آن قید می‌شود از طریق قضایی قابل پیگیری است. یکی از این موارد، مهریه است که زن در صورت تمایل به مطالبه آن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی، نسبت به مطالبه آن اقدام کند. چنانچه مهریه، سکه و پول است با توجه به اینکه دادخواست مالی است زوجه باید یک ‌بیستم مبلغ کل مهریه معادل نیم عشر دولتی یا 5/3 درصد مبلغ کل مهریه را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت نماید. این مبلغ پس از صدور حکم مهریه از سوی مرد بازگردانده می‌شود؛ اما برای شروع دادرسی و به جریان افتادن پرونده، زن موظف به پرداخت آن است. در بیشتر موارد، بالا بودن میزان هزینه دادرسی موجب پشیمانی زوجه از مطالبه مهریه می‌شود. در این زمان قانون راه‌حلی برای زن قرار داده که نسبت به پرداخت هزینه دادرسی اعلام اعسار کند. اثبات اعسار از طریق استشهادیه و شهادت دو شهود انجام گرفته و چنانچه زن معسر شناخته شود بدون هزینه دادرسی پرونده بررسی می‌شود.
 
روند طولانی بررسی مهریه
یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه، متحمل شدن روند طولانی و زمان‌بر به اجرا گذاشتن آن است که در برخی موارد ممکن است سال‌ها به طول انجامد. این سوالی رایج است که برای به اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت؟

 

 

منبع : https://solhemizan.com/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%a8-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d9%85%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%87


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

جستجو